Programy i projekty w naszym przedszkolu


Innowacja pedagogiczna pt. „Kreatywna Matematyka”
rok szkolny 2023/2024


Udział biorą wszystkie grupy przedszkolne

Założenia innowacji pedagogicznej „Kreatywna Matematyka” :

Cele innowacji:

Głównym celem Innowacji pedagogicznej „Kreatywna Matematyka” jest pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych. 

Tematyka zadań pozwala na ich realizację w sposób kreatywny oraz dostosowanie do indywidualnych możliwości edukacyjnych i psychofizycznych dzieci. Podczas zajęć
i realizacji zadań ważne jest, by dzieci czuły się bezpieczne, komfortowo i dobrze. Ważne są zarówno pozytywne nastawienie, jak i pozytywne wzmocnienia używane jako narzędzie oceny postępów.

Cele szczegółowe:

- Rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych,

-Sensoryczna nauka matematyki,

-Rozbudzanie kreatywności i twórczego myślenia w realizacji działań,

-Zwrócenie uwagi na występowanie i stosowanie matematyki w życiu codziennym,

-Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych,

-Usystematyzowanie wiadomości z zakresu edukacji matematycznej,

- Aktywizacja i integracja grupy,

- Kształtowanie samooceny ucznia oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości.

Innowacja składa się z ośmiu modułów:

  • Październik – „Matematyka w przyrodzie”
  • Listopad – „Matematyka wokół nas”
  • Grudzień – „Geometria ukryta w zabawie”
  • Styczeń – „Matematyczne układanki”
  • Luty – „Sensoryczna matematyka”
  • Marzec – „Matematyczne kodowanie”
  • Kwiecień – „Matematyka z jajem”
  • Maj – „Klocki matematyczne”



Ogólnopolski projekt edukacyjny „EkoFrajda” rok szkolny 2023/2024


Grupa ,,Jeżyki’ i "Wiewiórki"

Założenie projektu:

Projekt jest zgodny z zadaniami określonymi w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego i odpowiada na założenia kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024:

1) Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.

 2) Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.

3) Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Cele projektu:

 -rozwijanie zainteresowania ekologią;

 -kształtowanie kreatywnego myślenia i wyobraźni;

 -rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych;

 -rozwijanie umiejętności współpracy w grupie dzieci;

 -integracja nauczycieli i współpraca między placówkami;

-rozwijanie umiejętności cyfrowych nauczycieli poprzez aktywne uczestnictwo w grupie na Facebooku.

Program zakłada, ze istotne jest budzenie wrażliwości na piękno otaczającej nas przyrody,

zdobywanie, poszerzanie i utrwalanie wiadomości o przyrodzie w bezpośrednim zetknięciu

z poszczególnymi ekosystemami, aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez oglądanie, szukanie, obserwacje, badanie i eksperymentowanie; formułowanie wniosków i spostrzeżeń. Obejmuje zajęcia z zakresu gospodarki odpadami – segregowanie, recykling, utylizacja oraz  zapoznanie dzieci ze znaczeniem powietrza w życiu człowieka, uświadomienie przyczyn i skutków zanieczyszczenia powietrza.

Wszystkie zadania i prace plastyczno-techniczne, według założeń projektu, należy wykonać z wykorzystaniem wyłącznie materiałów nadających się do recyklingu (np. nakrętki, plastikowe butelki, puszki aluminiowe), przetworzenia (np. papierowe rolki, ulotki reklamowe, kartonowe pudełka), materiałów ekologicznych i naturalnych (np. szyszki, gałązki, kamyczków), materiały, które w inny sposób nie mogą być zrecyklingowane (np. foliowane materiały reklamowe).



„Mały Miś w świecie wielkiej literatury”


Grupa Motylki

Czas trwania projektu - 14.09.2023 r.- 31.05.2024 r.

Najważniejsze cele projektu:

·        Rozwijanie i promowanie czytelnictwa wśród dzieci najmłodszych,

·        Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom,

·        Wprowadzenie dziecka w świat literatury,

·        Budzenie zaciekawienia książką przez zabawy i piosenki.

Projekt jest zgodny z podstawa programową wychowania przedszkolnego  oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024


Program edukacyjny „Mamo, tato, wolę wodę”


grupa Motylki i Sówki

Czas trwania programu: 31.08.2023 r. – 30.06.2024 r.

„Mamo, tato, wolę wodę” to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2019 r. przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.

Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.


„Przyjaciel (Nie) Potrzebnej Książki”


grupa Sówki 

to projekt czytelniczy mający na celu zachęcenie dorosłych do dzielenia się przeczytanymi, niepotrzebnymi już książkami. Książki mogą nosić ślady używania, ale nie mogą być zniszczone. Przeczytane, niepotrzebne już książki wysłane zostaną na adres „Bliżej Przedszkola” ul.Kwiatowa3 Kraków.

Zebrane książki zostaną przekazane osobom ze środowiska wychowania przedszkolnego podczas konferencji, szkoleń organizowanych przez Organizatora akcji lub udostępnione w siedzibie Organizatora podczas dni otwartych.

Zachęcamy do przyłączenia się do akcji „Przyjaciel (Nie) Potrzebnej Książki”.

,,Magiczna moc bajek”


Krótki opis Projektu

„Dawno, dawno temu, za siedmioma górami za siedmioma lasami…”, - zapewne

wszyscy pamiętamy te słowa, napawające radością i ciekawością, za nimi, bowiem zawsze kryła się fascynująca opowieść. Niezmiennie wiadomo, iż bajki były od zawsze sposobem na przekazywanie dzieciom wiedzy i zasad moralnych.

Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego

człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. Odpowiednio dobrana literatura dziecięca wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, jest źródłem rozrywki i zabawy.


Program Rozśpiewane Przedszkolaki


grupa Wiewiórki

Wśród wielu czynników wpływających na ogólny rozwój dziecka ważna jest rola muzyki. Przeżycia związane
z odbiorem muzyki mają duży wpływ na rozwój emocjonalny i estetyczny. Słuchanie muzyki pobudza także rozwój analizatora słuchowego w zakresie słuchu akustycznego i muzycznego, koncentrację uwagi, pamięć muzyczną i pozamuzyczną, uczy logicznego myślenia i mowy.

W myśl założeń programu, dzieci poznają pieśni, piosenki, utwory instrumentalne oraz układy choreograficzne tańców. Uczą się prawidłowej emisji głosu, zdobywają kształcące umiejętności wokalne i instrumentalne. Dzieci doskonalą współpracę w grupie oraz umiejętność prezentowania na forum grupy poznanych utworów.

Cechą charakterystyczną programu jest jego zabawowy charakter. Realizacja zagadnień nie wymaga ścisłego trzymania się treści programowych, lecz pozwala elastycznie dostosować je do potrzeb oraz sytuacji wynikających z życia.



„Skąd się biorą produkty ekologiczne” 
ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli

rok szkolny 2023/2024

Grupa ,, Jeżyki” i „Wiewiórki”

Program został opracowany wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Konsumenci ekologiczni częściej dbają o dietę i aktywność fizyczną oraz cechuje ich istotnie mniejsze prawdopodobieństwo nadwagi i otyłości.

Grupa, do której skierowany jest nowy program, to dzieci uczęszczające do przedszkoli w wieku 5-6 lat.

Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.

Główne założenie programu:

·            zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,

·            kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,

·            propagowanie zdrowego stylu życia,

·            zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o  nawykach higieniczno-zdrowotnych.

Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”, jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej. Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.



„Kubusiowi Przyjaciele Natury”- ogólnopolski program edukacyjny

  

Czas trwania programu: 15.09.2023 r. – 24.06.2024 r.

Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej dla przedszkoli, organizowany przez markę Kubuś.

Cele programu:

- Popularyzacja ochrony przyrody, zasad ekologii, uczenie szacunku do przyrody,

- Kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu wśród przedszkolaków,

- Wzrost świadomości ekologicznej wśród dzieci,

- Zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu i ruchu,

- Uczenie dzieci kreatywnego myślenia, samodzielności i podejmowania inicjatyw.



„Czyste Powietrze wokół nas” - program edukacji antynikotynowej

 Grupa "Jeżyki" i "Wiewiórki"

 W wychowaniu zdrowotnym dziecka program ten stanowi pierwszy etap nabywania wiedzy na temat szkodliwości dymu tytoniowego. Łączy się to również z poznawaniem sposobów radzenia sobie w tych sytuacjach codziennych, w których dziecko narażone jest na szkodliwe dla niego zwyczaje osób palących.

Założenia programu

  • Ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego.
  • Program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych, z udziałem rodziców i opiekunów.
  • Stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antytytoniowych.
  • Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach, gdy są skazane na bezpośredni kontakt z palącymi.
  • Program może być rozszerzony na środowisko lokalne.

Cele główne programu

  • Wzrost kompetencji rodziców w zakresie ochrony dzieci przed ekspozycją na dym tytoniowy.
  • Zwiększenie umiejętności dzieci w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywają w zadymionych pomieszczeniach lub, gdy dorośli palą przy nich tytoń.


Szczegółowe cele programu:

  • Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
  • Wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
  • Zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
  • Zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
  • Zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym.